"Bloggtoppen"

Blogg listad på Bloggtoppen.se

söndag 16 februari 2014

40 år i Dubai...

Hjälp!
Vill man verkligen annonsera ut att man blivit såhär gammal...?...
Ja, ja, Ni som läser detta vet nog redan hur gammal jag är och Ni som inte visste blir nog inte förvånade...
Så... japp...Här basoneras ut att 40, "thats me now"....:)

Mycket tråkigheter hände ju under året då jag fyllde 39 och nu ville jag istället rivstarta 2014 med något roligt, härligt, varmt och coolt.

När jag hade klurat lite på vart jag ville fira min födelsedag, stod valet mellan Thailand, Kanarieöarna, Mexiko och Dubai.
Det bidde Dubai...
Både för att det var en rolig destination att fira sin födelsedag på, men även för att det var samma pris som att åka till Kanarieöarna, som aldrig riktigt lockat mig.

Jag blev upprymd av tanken på att åka iväg med mina 2 grabbar och bara få chilla, bada, sola och äta glass, men kom snart underfund med att det kanske skulle vara trevligt med lite mera vuxensällskap.
Min halvgalna kusin, var inte sen att tacka ja, när jag frågat och tänk, hon fyller ju år på samma dag som jag :)
2 januari.
Hon 28, och jag 40 :)
It must be a sign...

Har inte skrattat så hysteriskt på länge kan jag lova...
Vi har drivit med taxichaufförer, låtit som olika galna djur, skojat med folk, prutat, busat och gjort massa tokiga saker som inte ens är tillåtet i Dubai och emiratet Sharjah....

På nyårsdagen när flyget avgick från Landvetter mot Istanbul var vi redan nära att missa avgång...
På damtoan hör vi hur det ropas ut ifrån högtalarna att -Passenger on flight with Turkish Airlines still missing....
Oh shitt..
Kan det vara sant?
25 minuter innan avgång vill De att man ska ha bordat planet alltså. Personalen tittar trött på oss, när vi kommer instormandes, fnittrandes på planet...

3 timmar senare mellanlandar vi i Istanbul och får sträcka på benen i 1,5 timmar.

Vi lyfter vid 00.00 tiden och landar lokal tid i Dubai vid 07.30. ( 3 timmars tidsskillnad)

2 Jan:



Vi flög alltså med Turkish Airlines, som jag def kan rekommendera. Kom in till mig på Resia i Varberg, så hjälper jag Er att boka :) Hade priset varit detsamma så är väl klart att jag hade velat åka med Emirates, men när man faktiskt kan spara flera tusenlappar på en mellanlandning i Turkland, så var valet inte svårt.
Tidig morgon i Dubai och 2 trötta, men glada killar.
När vi landat få vi väskorna nästan direkt och en flaska vatten på flygplatsen kostar endast 2 kr.
Efter en taxifärd på ca 25 minuter kommer vi till vårt hotell radissonblu.com/resort-sharjah där vi checkar in och äter frukost. Matsalen är som en vinteträdgård och har allt mellan himmel och jord att erbjuda. Personalen är mycket trevlig och personlig. När vi sedan fått rummet, svidat om och packat upp, äntrar vi poolen :)........................aaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh..............äntligen!!!!! Tempraturen är behaglig.....Som svensk sommar, när den är riktigt bra.....okej okej, jag hade inte sagt nej till ca 5-10 grader till faktiskt, men alla är vi olika. I januari ligger tempraturen på ung 25 grader.




En glass om dagen, håller doktorn borta...;) Hotellglassen var makalöst god, så ett par kulor mango, jordgubbar och choklad kan jag erkänna, slank ner då och då....:).
När vi kommer upp på rummet möts vi utav denna gulliga överraskning. Hotellet har bakat tårtor till oss. Jajaja...Åsa var överstukit och istället har någon trott att jag heter Cecilia....:) Ja men bara tanken är väl jättegullig?


Då var det dags för "topptur" :) Upp i världens högsta torn skulle vi. Inte visste jag att min kusin var mera tidsoptimist än jag, så när klockan börjar ticka på och jag försöker skynda på mina barn för att komma iväg, blir jag mer och mer nervös...När jag sista gången uppe på rummet slänger en blick på klockan är den 15,30.....Jösses! 16.30 har jag bokat oss 4 upp i hissen på burjkhalifa.ae/en/.....Hur ska vi hinna? Vi får tag på en taxi efter mycket om och men och taxichauffören lugnar oss...Han säger att det tar ca 30 minuter, men efter ca 20 minuter ser vi äntligen det högsta tornet i världen långt, lååååååååååååååååååååååååååååångt bort i periferin...
Jag räknar snabbt ut att dit bort tar det nog ca 45 minuter till.................aaaaaaaaaahhhhhhhhhhh.......Hur kan man vara så dum att man missar en sådan här chans, tänker jag och retar upp mig till vansinne. Jag svettas som en känguru och det känns nästan som jag ska svimma...
Jag får fram biljetten, letar upp ett telefonnr och ringer i panik. Äldste sonen gråter och yngste är trött och snarkar högjutt mot min axel. Jag skriker ut i telefonen att -We are in a car accident. What can we do?...
Den lugna röste på andra sidan luren säger att ok, när Ni kommer till Dubaimall, gå direkt till kassan och be att få prata med managern...ca 15 minuter sena är säkert ingen fara....
Trafiken tilltar och vi står snart nästan stilla...
Jag är nära hjärtinfarkt, men strax är vi äntligen framme. Jag rycker ut en sovande son ur bilen och den gråtande sonen börjar sansa sig. Vi springer igenom förmodligen världens mest exklusiva köpcenter som är stort som hela Varbergs kommun (känns det som) i klänning och högklackat....
40 år gammal, tänker jag...-När ska jag bli vuxen?...
Med andan i halsen hittar vi tillslut till biljettluckan och får prata med en man...-We were in a carcrasch, säger jag med gråten i halsen och darrande underläpp..-Can we please go up still, with this ticket?
Han tittar på mig och på biljetten......
Tillslut säger han..
-Okej, Ni kan få 2 biljetter och åka upp.
-Men, säger jag, vi är ju 4 st....och tittar på honom med de största hundögonen någonsin....
Han tittar roat på mig, böjer sig fram och säger...-Alltså, hallå..jag bara skojjar, hahaha! Varsågoda att åka upp i hissen, säger han och pekar på kön mot hissarna..
:)
Herregud! Lyckan är fullständig. Vi tokiga "grandchildren of Hildurs" (Vår mormor hette Hildur) pustar ut och jag lovar mig själv att aldrig mera utsätta någon för något liknande igen....

Up we go!!!!!

Jag och mina drömkillar i världens högsta torn.
Fräsiga hotell "The Adress"...

En timma senare är det kolsvart...
Jag brukar inte vara speciellt imponerad av fontäner, men denna är den högsta i världen. (What else, liksom) Detta är som en riktig fyverkerishow med både ljus och ljud, som man blir helt tagen utav...
Restaurangerna som ligger bredvid dammen och fontänerna är trevliga och de som ligger på övervåningen serverar även alkohol. En flaska vin ca 400 sek, så inte helt billigt, men det klart att man vill unna sig när man fyller år och detta kanske blir "once in a lifetime" så vi dricker både mojitos och vin till maten.

En gång i halvtimman pågår detta vattenspel på ca 5 minuter varje gång, från kl 18 och fram till kanske 24.

3 jan:
Dags för fredagsbrunch...
I Dubai tar man helg fredag och lördag. Inte som vi, lördag och söndag.
Det är en jättestor tradition att ta med familj och vänner för att äta fredagsbrunch och det finns ett stort utbud på alla möjliga olika hotell.
Vi valde ett som låg i närheten utav en marknad, "Karama", bästa i Dubai, när det gäller handväskor, fotbollströjor m.m så vi kunde slå 2 flugor i en smäll. Brunch, vin (som oftast ingår i priset) och shopping. Fredag in Dubai, is da schitt :)
Shopping i Dubai på marknader är inte alls så påfrestande som i andra länder, som inte förstår sig på oss västerlänningar. Här låter de oss gå och titta och prova innan vi bestämmer oss. Kan varmt rekommenderas.

I hotell lobbyn dukas det upp en hejdundrande buffé och något förvånade sedan över inredningen slog vi oss ner bredvid ett födelsedagskalas. Ja ja, plötsligt börjar även ett band spela och alla börjar dansa...hahaha!!! Helt oväntat måste jag säga, men vad gör man väl inte..? Jorå, både jag, kusin och söner tog oss en svängom på dansgolvet  minsann.
Heliumballonger.......:)

Carried away.....


4 jan:

En riktig njutardag vid poolen bidde det...



 

Shuttlebus in till gamla Dubai (Deira) går gratis från hotellet ca 5 gånger om dagen, så efter strand och poolhäng åkte vi in till Dubai Creek för middag på en flodbåt.
Kostar från 200 sek pp upp till ca 1000 sek beroende på vad man vill äta och om det är med eller utan alkohol. Detta är en riktig turistfälla så Ni som funderar över detta kan direkt välja bort det.
Mitt ute på floden kör en liten båt upp, bredvid oss och en glasdörr på vår båt öppnas. In kliver en liten grönklädd gubbe med något klänningliknande på sig och börjar snurra runt runt på dansgolvet...runt runt runt runt.... Det tar liksom aldrig slut...Han snurrar och snurrar till en helg galen musik som riktigt skriker i öronen...Yngste sonen tittar fascinerat medans äldste håller för öronen. Hela båten släcks ner och han tänder lampor i klänningen....runt runt runt....Att han inte blir yr...? Han drar upp klänningen över huvudet och fotsätter en stund till innan han genomsvettig saktar in och avslutar....
Jag tittar mig runt och önskar mig härifrån..Tack gode gud att jag inte är här med en grupp tänker jag..Då vet jag inte vad jag hade gjort...:) Hade förmodligen liftat med någon annan båt hem till Sverige, eller nått...Man kan ändå inte låta bli att imponeras utav hans yrkes-stolthet. Sällan ser man sådan passion för sitt jobb, som denna man utstrålar....
"Dansande julgranen" kom han att kallas, resten utav veckan. :)


5 jan:

Efter en dignande frukost bestående utav bla omelett, frukt och jouicer, slappade vi som vanligt vid poolområdet med lite lek, glass och simning.

På eftermiddagen hade jag bokat in en ökensafari som heter duga, vill jag säga. Detta är något man ABSOLUT inte får missa, när man är här på semester. Vi blev upphämtade i en stor Jeep på hotellet och körde sedan rakt ut mot öknen i ca 1 timma. Innan vi kör ut i sanddynorna möter man upp ca 25 andra bilar, fikar och släpper ut luften ur däcken.

Sedan börjar det....Detta är roligare och häftigare än Liseberg, trust me! Upp och ner i sanddynorna tills man tror att man ska slå kullernytta med bilen....





Färgerna ute i sandöknen är fantastiska och visst blir det coola bilder även om man sitter inuti bilen och tar bilder ut genom rutan.



Dubai ökensafari 2014 :) Detta kan också variera från leverantör till leverantör, så kika på nätet och kolla med referenser. Den jag hade bokat var toppen. Coola bilar, trevlig chaufför, riktigt bra mat och dryck och kameltur, som ingår i priset.

Jag och kusin i burka..:)
Hennatatuering, som också ingår i priset. Sitter ca 2-3 veckor.
6 jan:

Detta är hotellets framsida, från insidan och denna morgon hängde personalen i sele på utsidan för att tvätta fönster.... Då gäller det att inte vara höjdrädd...
Detta är utsikten från vårt hotellrum, på baksidan...rakt ner i matsalen.
 
 
Idag var vädret lite mera mulet och vi bestämde oss för att ta en tur till "Mall of Emirates"... Jag och grabbarna åkte skidor i inomhusbacken och kusinen shoppade.
En fantastisk upplevelse, som är ett måste, tycker jag :)



Allt fick man låna, utom vantar som man får köpa eller ta med sig själv.


Samma eftermiddag åkte vi vidare till området runt "Burj al Arab" och "Jumeirah Beach Hotel". Detta är hotell utav absoluta toppklass i världen..


"Burj Al Arab"
"Jumeirah Beach Hotel"
En egen liten lyxhamn finns det på hotellområdet :)
Hissen upp till skybaren..
 
After Ski, Pina Colada....Because we are Worth it...... :)

7 jan

Slappadag vid poolen efter en morgonjoggingtur på stranden. Kvällen avslutas med marknad runt Deiraområdet och "Dumplings" på en kinakrog i närheten, mmmmmmmmmmmm......älskar dumplings :)

8 jan

Idag var det dags att besöka "The Palm" och det superhäftiga hotellet "Atlantis Palm". Måste vara ett utav det häftigaste hotellen jag någonsin sett. Känns som man är mitt i en Disney film....Inte helt lätt att ta sig in i vill jag erkänna, men för en "Travel Agent" (Som det står på mitt visitkort) är inget omöjligt....:)



 
 
Ceasarsallad serverad på bästa sätt....Vilket konstverk :)





Stranden är bedårande och utsikten ser ut som man är utanför Manhattan......Sååååååå häftigt att man nästan ryser nu när man tänker på det, igen....






Insidan på hotellet är nästan som ett besök på konsthistoriska museet blandat med universeum...

Bord bokas med fördel här, då kommer man hela vägen in på hotellet. Dagen innan vi var här åt Gry Forsell här. :) Tack för tipset Gry :)


 
Sista måltiden med gänget :)
En restaurang som är väl värt ett besök. Karma Café vid Dubai Center. Champagne och sushi för hela slanten..
 



 
Bye bye, kära Dubai.
Hope I will see you soon again...

 
Hemresan den 9 jan var bara äta och sova...
Home to dark and rainy, good old Sweden again.
 
 
Ha det gott alla ressugna// Kram kram.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar